Till tröst i tider av nöd

Har du läst igenom Psaltaren någon gång?

Psaltaren i Bibeln, alltså. Där finns tröst och uppmuntran. Där finns trosstärkande verser. Och där finns verser som jag helst skulle önska inte stod där.

Men Bibeln är en helhet, och vi behöver egentligen läsa vartenda ord i Bibeln för att få grepp om helhetsbilden.

En psalm som jag har haft som tröst när livet har varit jobbigt är Psalm 123:

”Jag lyfter blicken mot dig,
du som bor i himlen.

Förbarma dig, Herre, förbarma dig,
vi har fått nog av förakt.
Vi har fått nog av de självsäkras hån,
av de högmodigas förakt.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *