När vi pratar om otrohet tänker vi ofta i första hand på sex. Har vi inte haft sex med någon annan än vår partner, tänker vi, då har vi inte varit otrogna. Men otrohet handlar inte om sex, utan om avtalsbrott.
När jag läser om gudsfolket i Gamla Testamentet ser jag att deras Gud jämför dem med en otrogen kvinna, som horar med allt och alla. Gamla testamentets språkbruk är minst sagt grovt och mustigt. Du skulle nog bli förvånad om du läste t ex Hesekiel kapitel 16.
Men Gud säger inte bara att folket har sex med någon annan. ”Jag svor dig trohet och ingick förbund med dig, säger Herren Gud.” (Hes 16:8) Sexet är bara ett tydligt tecken på att Gudsfolket, eller du och jag, har brutit ett förbund, ett avtal om att hålla oss till en enda partner.
Jesus säger någonting liknande:
”Ni har hört att det blev sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. Men jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap.” (Matt 5:28)
Har du, eller jag, kommit överens med någon om att vi ska hålla ihop med bara varandra, då bryter vi mot den överskommelsen om vi ger vår uppmärksamhet till någon annan, även om vi inte har sex.
Så lova ingenting som du inte kan, och vill, hålla. Och kolla med din partner att ni har samma uppfattning om vad trohet innebär. Och var beredd att ta konsekvenserna av vad du lovar, och vad du gör.
