Härom dagen skrev jag att de som har skrivit Bibeln trodde att Jesus var Gud själv. Och att du kan välja att tro på dem eller inte tro på dem.
Kanske tänker du att det skulle vara lättare att tro på dem som har skrivit Bibeln, om du kunde tro på själva boken. Den kan ju vara påhittad, från början till slut. Eller hur?
Men det finns ingen bok som är så noga undersökt som Bibeln är. Det finns otroligt många bevarade dokument med delar av Bibelns texter, som är mycket gamla. Det finns en del små skillnader i de olika handskrifterna från den tiden, men innehållets betydelse påverkas inte i någon större omfattning.
Många andra skrifter från samma tidsperiod som Bibeln, som jag tror att du inte skulle komma på tanken att ifrågasätta, existerar bara som några få dokument. (Om du tycker att sådant är intressant kan du läsa mer på den här sidan, som handlar om Nya Testamentet.)
Så innan du väljer om du ska tro att Bibeln är trovärdig eller inte, som bok betraktat, tycker jag att du ska undersöka fakta om Bibeln.
