Det besvärliga s-ordet (del 3)

Jag har tidigare skrivit om det besvärliga ordet ”synd”. Att synd inte i första hand är någonting vi gör, utan ett tillstånd – att inte ha gemenskap med Gud.

Var och en som tror, eller som vill tro på Jesus kan ha gemenskap med Gud. Det är hjärtats inställning som avgör om vägen till Gud är öppen eller stängd.

Det betyder inte att vi kan göra vad vi vill, och ändå vara nära Gud. Någon, kanske Luther, har visst sagt: ”Älska Gud, och gör vad du vill.” En vän till mig som hörde det, och som kanske inte är den mest moraliska person jag har känt, lyste upp och gnuggade händerna – sen tänkte han efter, och kom på att om man älskar Gud gör man inte vad som helst. Man vill ju inte gärna gör den man älskar ledsen eller besviken.

Så den fråga du behöver hitta ett svar på är: Älskar du Gud?

(Gud älskar dig, i vilket fall som helst.)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *